bouwjaar in plaats van datum tenaamstelling

  • Adriaan

    Mijn moeder heeft een Mitsubishi Lancer Wagon die in februari 1987 op kenteken is gezet (zij is de eerste eigenaar). De regeling dat auto's na 25 jaar belastingvrij worden komt in 2012 te vervallen waardoor hij alleen nog geldt voor auto's van 1986 of ouder. Hoewel de auto in februari 1987 op kenteken is gezet, is hij zeer waarschijnlijk in 1986 gebouwd.

    Ik heb gebeld met de belastingdienst auto's en die hebben aangegeven dat ik een verzoek kan indienen om de auto toch belastingvrij te krijgen als ik kan aantonen dat hij in 1986 gebouwd is. Is het werkelijke bouwjaar af te leiden uit het chassisnummer of de voertuigcode die op het kenteken staat of is er een andere manier om aan te tonen dat de auto in 1986 gebouwd is?

  • Adriaan

    Via de Mitsubishi dealer uit Den Bosch ben ik er achter gekomen dat het werkelijke bouwjaar je vinden is op een label dat onderaan de gordel bevestigd is. Op dit label staat 10-1986 waaruit blijkt dat de auto dus inderdaad in 1986 gefabriceerd is. Het lijkt dus zinnig om een brief naar de belastingdienst te schrijven met het verzoek om de auto met ingang van januari 2012 belastingvrij te maken.