Mijn Pajero 2.5 TD LWB met automaat (type AW 03-72L) heeft net een nieuwe bak eronder. Kost wat… maar nou heb ik NOG niks, wat een drama!

Ook de “nieuwe” automatische versnellingsbak blijft heel lang, tot hoge toeren, in z'n 1 rijden en kan, afhankelijk van de versnellingsbakolie temperatuur, pas doorschakelen naar z'n 2 als je het gaspedaal helemaal loslaat. Doe je dit te vroeg, dan is het gaspedaal helemaal lam. Pas na doorschakelen heb je weer “gevoel” onder het gaspedaal. In principe is dit bij alle overgangen zo, ook van 2 naar 3 en van 3 naar overdrive. Ik vermoed stellig dat er een electronisch circuit bestaat dat o.m. de stand van het gaspedaal doorgeeft aan de versnellingsbak, evenals de snelheid waarmee op dat moment gereden wordt. Het probleem is misschien heel simpel: vuile contacten of kapotte bedrading in de aanverwante electronica.

ik kreeg al een tip om de auto “uit te lezen”. Kan dat bij een Pajero uit 1992, bijna 20 jaar oud?

Please, please, hoe pak ik dit aan!?