nieuwe colt allshift

  • Max

    heb voor mijn vrouw een nieuwe colt met allshift (automaat) gekocht

    mijn vraag: is dit een automaat wat vroeger ook bij daf eronder zat

    of is het een totaal andere bak

    alvast bedankt voor de reacties.

  • John

    Hoi,

    Heb net met mijn vader een proefrit in een Colt “Allshift” gemaakt.

    Dit is GEEN CVT (Continu Variabele Transmissie) die DAF gebruikte, maar een convencionele automaat met de optie om sequentieel te schakelen.

    Vond hem in de automaat stand niet lekker “soepel” overschakelen, maar de seguentieele stand stond mij wel aan.

  • marcel68

    Hallo,

    De Allshift ‘automaat’ is geen conventionele automaat (dwz dat deze een koppelomvormer heef). De automaat is een zogenaamde AMT (automated manuel transmission) dit is een gewone handgeschakelde bak waar wat electronica aan toegevoegd is. Deze electronica bedient de (mechanische) koppeling via een electromotor en zorgt er tevens voor dat er op en terug geschakeld wordt. Er is dus een gewone versnellingsbak aanwezig alleen het koppelings pendaal is achterwege gelaten.

    Dat u deze automaat niet zolekker automatisch vond schakelen is een van de kenmerken van zulke automaten.Ook andere auto's met vergelijkbare automaten (o.a. toyota aygo en klonen peugeot 107 en citroen C maar ook bv diverse opel modellen) hebben hier ‘last’. Dit komt omdat de koppeling daadwerkelijk nog aanwezig is en deze voor de schokjes zorgen. Bij een echte automaat heeft u hier geen last van. Overigens heeft een AMT wel het voordeel dat het benzineverbruik vergelijkbaar of zuiniger is dan een handbak. Bij een echte automaat is het verbruik (door de aanwezigheid van de koppelomvormer) veel hoger.

  • Garp

    Hallo,

    Bijna helemaal met bovenstaande reactie eens.Zie verder/ook mijn review bij autoweek.nl:

    http://autoweek.nl/myreviewautodata.php?ID=15440&merk=Mitsubishi&serietotaal=&bouwjaar=

    Ervaringen

    Deze review is vooral bedoeld om de onterechte kritiek op de Allshift-variant van de Colt tegen te spreken. Zeker nu ook in de laatste Autoweek van 31jan-7feb deze semi-automaat weer wordt ’beschuldigd’ van ’slechte schakelmomenten en de tijd die het kost om van verzet te wisselen’ in de zgn. automaatstand.

    Neem van mij aan het volgende aan. Diegene die deze kritiek spuit, weet niet hoe er in deze auto gereden moet worden. Of hij neemt deze kritiek klakkeloos over zonder er ooit in gereden te hebben. Ik hoop en vrees het eerste…

    Een semi-automaat is geen gewone/echte automaat: er wordt wel degelijk geschakeld, alleen gebeurt dit zonder koppelingspedaal en dus elektronisch.

    Zet je een semi-automaat in de ’automaatstand’ dan bepaalt deze dus zelf de schakelmomenten maar wel afhankelijk van de ’rijstijl’ c.q. de hoeveelheid gas die er wordt gegeven. Let wel: de semi-automaat moet je dus niet rijden als een gewone/echte auto met volautomatische transmissie.

    Dit betekent in principe dat je bij opschakelen het gas even moet loslaten om dan weer gas bij te geven, net zoals je dat met een auto met koppelingspedaal doet! Doe je dit niet, dan betekent dit inderdaad schokkerig schakelen. In de praktijk blijkt dat je dit eigenlijk alleen hoeft te doen bij schakelen van 1 naar 2 en van 2 naar 3. Daarna kan je rustig het gas vasthouden, want dit gaat dan in ieder geval heel soepel. Het is dan -bijna- een echte automaat.

    Dan de schakelmomenten. Geef je rustig gas, dan zal hij in de automaatstand tussen de 2000 a 2500 toeren opschakelen. Geef je wat meer/langer/sportiever gas dan zal hij bij hogere toerentallen opschakelen. Terugschakelen gaat helemaal simpel: gas loslaten en hij schakelt terug wanneer dit moet.

    Je kunt het opschakelen trouwens ook nog wat beïnvloeden door als een schakelmoment nadert (en dit heb je heel snel door dus waarom die ’testrijders niet..?) het gas al eerder even los te laten (het moment vervroegen) of juist door wat gas bij te geven (het moment uitstellen)!

    Mij bevalt de Colt, 1.3 Allshift, 5drs Invite dus prima! Zeker in combinatie met de extra aangeschafte cruisecontrole, de achteruitrijd parkeersensoren, mistlampen en de vier vervangen 10W boxjes door 40W boxen die dan inclusief de metallic lak en de pittige afleverkosten (600 euro!) wel een aanschafprijs van 18.627 euro oplevert.

    (Als je een Fiat Stilo Abarth Selespeed van 2,5 jaar oud inruilt valt die aanschafprijs trouwens weer alleszins mee.) Een heerlijke auto die ook nog eens zuinig rijdt.

    Ik rijd er -na ruim 31000km- gemiddeld 1: 16,56 mee waarbij opgemerkt dat ik een rustige rijder ben en voor 2/3 woonwerk rijd en dat voor 80% provinciaal (maximaal 80km/u), 10% snelweg en 10% stad en 1/3 anders en dat dan weer 80% snelweg en 20% stad. Dit zuinige verbruik wordt uiteraard ook veroorzaakt doordat ik 99% in automaatstand rijd (alleen niet in de bergen) waarbij de 6e versnelling en de cruisecontrole uiteraard ook een positieve duit in het zakje doen.

    P.s.: het ’gemeten verbruik’ is het zuivere verbruik van de auto, dus: gereden kilometers gedeeld door het aantal getankte liters (en niet wat de iets te optimistische boordcomputer aangeeft - het lukt in ieder geval niet om hiermee het totale verbruik hiermee te meten, want de gegevens worden na 4 uur stilstand gereset). Hoe de testrijder van autoweek er in slaagt om een verbruik van 1:12,3 te halen (dit is 25,7% minder zuinig dan mijn verbuik) is me een raadsel. Misschien toch eens normaal gaan rijden..?

    Samenvattend: wees niet bang voor de Colt met Allshift versnellingsbak. Sterker, als je net zo lui bent als ik en het schakelen je de neus uitkomt: eens een semi-automaat altijd een semi-automaat!

    P.s.: als ik dan toch een minpuntje mag noemen: de voorruit is in de versies na 2004 niet meer warmtewerend. In plaats daarvan is de groene zonwerende ’band’ er gekomen. Het scheelt 1.000 euro in de aanschafprijs, maar van mij had die ruit er gewoon in ogen zitten. Aan de andere kant: de semi-airco werkt prima.

    P.s.2: de vemelde hoogte in de Autoweek klopt niet; op de site staat de juiste hoogte: 155 cm (het scheelt maar 3 cm, maar toch…)

    (31 maart 2007)

    P.s.3: Even een off-topic p.s.je:

    Is dit de NIEUWE New Colt?!:

    http://www.mitsubishi-motors.co.jp/colt/styling/index.html

    http://www.webwombat.com.au/motoring/news_reports/mitsubishi-colt.htm

    Problemen

    Eigenlijk geen. Of het moeten de kraakjes rechtsvoor bij het ’extra voorruitje’ zijn, maar wat dat (en de rest van de prima service waarbij je in het contact merkt dat je serieus wordt genomen) betreft: goed onderzocht en goed verholpen. Alle lof hier dus ook even voor Autobedrijf van der Weijden B.V in Woerden.

    Maar dit hoort eigenlijk in een andere review thuis, geloof ik.

  • jac janssen

    Geachte Voorgangers: ik word snel eigenaar van een nieuwe colt allshift ,was dus op zoek naar wat gegevens van mensen die ervaring hebben /hadden ,ik ben bekent met reiden in automaat /semi automaat ,maar van andere merken, het is wel bemoedigend hoe er over het reiden met deze allshift gesproken word en ja je moet je eigen stijl toepassen ,maar als je wat op leeftijd komt is een automaat echt geen onnodige luxe bij het drukker worden is het fijn daar al je aandacht aan te geven en dan is gas geven en remmen meer dan genoeg ,verder is het vreemd dat er altijd gesteggel is over wat de wagen verbruikt,de fabriek opgave`s moet je maar laten voor wat ze zijn zonder verbruik loopt hij nu eenmaal nieten wil je altijd de eerste zijn die weg scheurt bij een stoplicht ja dan is het niet vreemd dat hij de normen niet haalt ,ik ga nu van een twee liter motor terug naar de 13, dat zal ik wel merken ,maar dat is bewust gekozen ,ik zal als ik wat ervaring heb opgedaan daar dan ook melding van maken.gr jac

    ps vergeef me als er taalfouten in mijn bericht voorkomen.

  • Kruistum

    Ik heb de diverse revieuws gelezen en een 5 deurs Colt aangeschaft na diverse automaten gereden te hebben in mijn leven.De laatste was een Spacewagen 150 pk ,2.4 DSI.Zonder ptoblemen 10 jaar bereden en bij mijn bezoek aan de garage toch een Mitsubishi gekocht.Een heerlijke overstap,ruim en met de zelfde zitruimte als de Spacwagen.Als ik de wagen inschakel AT ,dan is hij direct goed op toeren om met de automaat rustig te gaan rijden.Speel met je gas en hij reageert subliem.Probeer eens ,als je 80 kM rijd om de kickdown te gebruiken !Houd je dan stevig vast.Dus het praatje dat deze auto traag reageert is een fabeltje.Ik heb een heerlijke zuinige auto teruggekregen!.

  • Henk

    Hallo Garp.

    Ik heb sinds kort een Colt CZ3 allshift aangeschaft,nu ben ik op zoek naar een boekje met gegevens en bediening van de

    semie/automaat en andere gegevens zoals bandenspanning - soort olie - airco - enz:

    Heeft U zo,n boekje is het mogelijk dat dat word gecopieerd ,ik wil gaarne de gemaakte kosten vergoeden.

    Of kunt U mij mailen hoe de bediening is van het pookje.

    Bvd

    Mvgr Henk een 80 +ser.

  • Henk

    Beste Mensen.

    Ik heb vandaag een instructieboek gekregen voor de Colt CZ3.

    Dus bovenstaande oproep is vervallen

    Mvgr Henk.

  • Henk

    Beste Mensen.

    Ik heb sinds 5 weken een Colt allshift,na 10 jaar met een Citroën Xsara automaat te hebben gereden

    De Colt bevalt mij prima ,onze keus was een hogere instap voor ons 80 plussers.

    Het is even wennen aan de semi automaat,Ik heb het advies van Garp opgevolgd geweldig wat een fijne auto.

    Mvgr Henk Sr